Puchproblemen

Carburateur – het brandbaar mengsel uit de gasfabriek

Ook de ontwikkeling van de carburateur op onze Puchjes heeft niet stil gestaan, hadden we van de jaren ’50 tot begin jaren ’70 nog een echte Bing carburateur met gasnaald van het type 1/12/122. Na deze periode kwam de naaldloze Encarwi S 71 A carburateur op onze Puch.
Het voordeel van deze carburateur was het ontbreken van de gasnaald, dus minder onderhoud en slijtage en erg simpel. Eind jaren ’70 was de Bing ook weer op de markt met een naaldloze carburateur deze was echter maar 9.5 mm. Maar op sommige Puchjes is de carburateur echter niets anders dan een benzinetransportsysteem en is er van een uitgekiend brandbaar mengsel geen sprake. Te grote carburateurs, sproeiers en onjuiste gasschuifjes leiden vaak niet tot betere prestaties, wel tot slecht starten een hoger benzineverbruik en slecht rijdende exemplaren.
Heb je niet de beschikking over een vermogensbank, hou je dan bij de fabrieksafstelling met eventueel een iets grotere sproeier, dan zijn de prestaties redelijk en start hij altijd.
De problemen met de carburateur zijn vaak: slecht starten en stationair lopen, onvoldoende presteren en lekkage. Maar ook de verstelbare sproeiers geven vaak reden tot klachten, omdat deze toch vaak een onjuist gedoseerde hoeveelheid benzine geeft. Let erop dat de sproeier niet te vast wordt aangedraaid in het huis want dat kost je een sproeier. Ook de afstelling van deze sproeier geeft problemen omdat de Puch het snelst is met een krap mengsel, maar dit heeft wel tot gevolg dat de motor kan vastlopen. Stel deze sproeier altijd zo af, dat bij het bereiken van de hoogste snelheid de sproeier net iets rijker wordt afgesteld. Zorg er bij montage van de carburateur voor dat de volgende zaken beslist in orde zijn, anders krijg je zeker problemen.

Let erop dat de flens glad en recht is en er pakkingen aanwezig zijn, minimaal 6mm dik, dat de vlotternaald met het puntje in de deksel zit en dat deze niet lek is. Verder moet er een pakking of rubberring in de deksel aanwezig zijn voor een goede afsluiting. Zorg dat de gasschuif van het juiste type is en dat deze geen slijtagesporen heeft. Maar ook dat de gasnaald van het juiste type is en dat deze glad en recht is, terwijl het veertje op de tweede inkeping van boven moet zitten. Let ook op slijtage bij de naaldsproeier. Het luchtfilterhuis moet het juiste luchtfilter hebben voor het type carburateur, voor de Bing de filter met de metalen rand, voor de Encarwie het filter met de zwart plasticrand. Zorg ook voor de juiste sproeiers, voor de Encarwi maat 46.47.48.49 en voor de Bing v.a 1958 maat 50 bij het inrijden, daarna 48.50.52. De Bing vóór 1958 had maat 58 als sproeier.

Maar ook de gasschuif, naaldsproeier en naald moeten juist zijn:

  • Encarwi S 71 A Gasschuif nr 190 Naaldloos
  • Bing 1/12/122 Gasschuif nr 7 Naaldsproeier nr. 2.15
  • Bing 1/9.5/… Gasschuif nr 8 Naaldloos

RSPP ©