Puchproblemen-achterschokbreker

Met honderd door de bocht

Gelukkig is de achterschokbreker van onze puch niet echt een probleemgeval. Wel is haast altijd het chroom in slechte staat, maar dat valt gelukkig op te lossen. Als er dan ook klachten zijn over deze schokbreker, betreft het altijd slijtage van rubber en nylonringen en de viltstroken. Als deze slijtage aan de schokbreker al wat langer bestaat, kan het aluminium van de binnenglijbus (onderschokbreker) verslijten door contact met de chroombus die er tegenaan gaat lopen. Van de latere types VS50, MV50 en MS50V zijn de schokbrekers haast allemaal gelijk. Het eerste type VS 50 had een heel andere schokbreker en was het model van de kop van de schokbreker tot 1960 iets anders. Ook had het tweede model iets kortere chroombussen en een iets ander model binnenglijbus met een chroom gaffelbeugeltje. Ook bij de Tomos zal je in de begin jaren zestig de andere kop van de schokbreker aantreffen en een kortere chroombus. Even een stukje historie: tot 1957 monteerde men dunne verchroomde schokbrekers. V.a. 1958 monteerde men een dikke schokbeker met andere kop en korte chroombus en chroom gaffelbeugeltje. V.a. 1960 de dikke schokbeker met moderne kop en een korte chroombus en chroom gaffelbeugeltjes. V.a. 1968 de dikke schokbreker met moderne kop en een lange chroombus en hoekig gaffelbeugeltje. We beperken ons tot het bespreken van het model schokbreker vanaf 1958.

  1. Voel bij gemonteerde schokbekers of er ruimte in zit door er horizontaal aan te trekken op de grens van de chroombus en de onderschokbreker. Is dat het geval dan zul je merken dat de schokbreker als het ware knikt.
  2. Til ook je puch even op aan het bagagerekje en controleer de vrije slag van de schokbreker tot het aanslagpunt.

Ad 1
Zit daar speling op zul je ontdekken dat de viltring (nr. 4) weg is of ernstig versleten, maar ook dat de rubberringen (nr. 7) en de nylon ringen (nr. 3+5) versleten kunnen zijn. Controleer dan ook de onderschokbreker op slijtage aan het aluminiumhuis.

Ad 2
Zijn mogelijk de rubberringen weg (nr7) of is er een nieuw type chroombus gemonteerd zonder een tweede rubberring te plaatsen.
De demontage is redelijk eenvoudig:
door het losnemen van het m6 montageboutje kan de kop van de schokbreker worden gedemonteerd. Let er bij demontage wel even op dat er onder in de kop een staalplaatje zit dat niet mag wegraken. Nu kan de chroombus naar onderen worden geschoven en komt de binnenglijbus vrij. In deze binnenglijbus zal je van boven naar onderen de volgende onderdelen aantreffen:

  1. veer met rubberstaaf
  2. stootrubber
  3. nylonring
  4. viltring
  5. nylonring
  6. schraapring vilt
  7. één of twee rubber stootringen.
Let er dus ook even op dat het dun metalenplaatje in de kop van de schokbreker aanwezig is, let dan ook even op de silentblokje in de schokbrekerkop. Deze moet heel zijn en het busje moet in het midden zitten. Als je dan toch bezig bent let dan ook op het silentblokje in de achterbrug. Vervang de beschadigde of ontbrekende onderdelen en monteer eventueel een nieuwe chroombus, vet alles licht in en monteer alles weer in omgekeerde volgorde. Nu zal je met rijden ontdekken dat de puch beter in de bocht ligt en dat hij veel stabieler zal rijden.

RSPP ©