Puchproblemen – lichtzaak

Steek je licht eens op

Het licht op onze Puchjes is over het algemeen niet zo erg kwetsbaar als dat van een fiets waarbij je heel vaak wat moet doen aan de bedrading of lampjes die geest hebben gegeven. Maar als er problemen ontstaan met de verlichting komt dit vaak door de bedrading of slechte contacten in de lichtschakelaar. Omdat de bedrading geheel is weggewerkt in het frame is het ingeval van een draadbreuk vaak een hele klus het weer te herstellen. Hier komt ook nog bij dat in het achterframe van onze Puchjes “een deel dat toch al erg roestgevoelig is” de bedrading in spiraalkokertjes ligt, die ook onderhevig zijn aan vaak ernstige roestvorming. Het is dan ook vaak een probleem om nieuwe bedrading in deze kokers te krijgen.

In mijn restauratieprojecten leg ik zelf altijd een nieuwe bedrading van voor tot achter ook als de oude bedrading er nog goed uitziet. Bij het achterlicht en onder het frame, ter hoogte van de standaard, komen stukken draad uit het frame die altijd heel hard zijn en als je ze gaat buigen spontaan afbreken, hoewel het er vaak nog goed uitziet. Door veroudering van deze bedrading door temperatuur en olie produkten is deze zeer kwetsbaar. Je ziet dan ook veel Puchjes waarbij men de bedrading buitenom het frame heeft laten lopen. Als er nog bedrading aanwezig is bij het achterlicht, probeer dan of dit nog vanaf de onderkant van het frame terug is te trekken, soldeer er echter eerst een nieuwstuk draad aanvast zodat deze bij het terugtrekken weer in de koker terecht komt. Als er niets meer aanwezig is, zul je met een stukje dun CO.2 lasdraad moeten proberen om weer door de koker heen te komen. Bij het MV type lopen er gelukkig vaak 2 kokertjes door het achterframe dus mocht de ene niet lukken kun je altijd nog de volgende gebruiken. Ook is het mogelijk om met perslucht de kokertjes schoon te blazen zodat er toch weer draad in kan.
Ben je er eenmaal met een lasdraadje doorheen, soldeer aan het einde van deze draad dan een nieuwe stroomdraad voor het achterlicht, hierna kun je de hele draad terug trekken tot onder het frame. De draad van het achterlicht moet wel helemaal worden doorgetrokken tot het balhoofd.
Vanaf de onderkant van het frame kunnen er dan ook twee nieuwe draden voor de motor worden getrokken, deze gaan samen met de draad van het achterlicht helemaal naar voren. Voor het trekken van de voordraden gebruik ik dezelfde methode, dus door het terugtrekken van af het balhoofd met een aangesoldeerde nieuwe draad, of het lasdraadje. Leg vervolgens alles weer netjes in de kabelkousjes. Gebruik als het maar even kan de originele kleuren, dus grijs(wit) voor het achterlicht, geel voor de draad van de lichtspoel en zwart voor de draad van het kortsluitknopje van de ontsteking, dat zoek makkelijker als er iets niet helemaal goed zit. Leg ook de bedrading voldoende ruim zodat er altijd wat draad extra is. Na het afronden van dit project, is de bedrading in het frame in ieder geval goed. Vervang ook als dit nodig is de lichtschakelaar op het stuur, deze geeft vaak een probleem en kan een bron zijn van vele storingen.

Bij het MV type lopen er gelukkig vaak 2 kokertjes door het achterframe dus mocht de ene niet lukken kun je altijd nog de volgende gebruiken. Ook is het mogelijk om met perslucht de kokertjes schoon te blazen zodat er toch weer draad in kan.
Ben je er eenmaal met een lasdraadje doorheen, soldeer aan het einde van deze draad dan een nieuwe stroomdraad voor het achterlicht, hierna kun je de hele draad terug trekken tot onder het frame. De draad van het achterlicht moet wel helemaal worden doorgetrokken tot het balhoofd. Vanaf de onderkant van het frame kunnen er dan ook twee nieuwe draden voor de motor worden getrokken, deze gaan samen met de draad van het achterlicht helemaal naar voren. Voor het trekken van de voordraden gebruik ik dezelfde methode, dus door het terugtrekken van af het balhoofd met een aangesoldeerde nieuwe draad, of het lasdraadje. Leg vervolgens alles weer netjes in de kabelkousjes. Gebruik als het maar even kan de originele kleuren, dus grijs(wit) voor het achterlicht, geel voor de draad van de lichtspoel en zwart voor de draad van het kortsluitknopje van de ontsteking, dat zoek makkelijker als er iets niet helemaal goed zit. Leg ook de bedrading voldoende ruim zodat er altijd wat draad extra is. Na het afronden van dit project, is de bedrading in het frame in ieder geval goed. Vervang ook als dit nodig is de lichtschakelaar op het stuur, deze geeft vaak een probleem en kan een bron zijn van vele storingen.

RSPP ©