Puchproblemen

Ontsteking

In de serie technische verhalen ga ik proberen belangstellenden de werking en eventueel de reparatie van de onze Puch uit te leggen, hoewel we te maken hebben met een “Oostenrijks kwaliteitsprodukt” moeten we dit onderhouden en kan er toch zo af en toe en probleem ontstaan.

Motorisch kunnen we te maken krijgen met grofweg twee eenvoudige problemen:

• de ontsteking
  • de carburatie

Maar laten we beginnen met het ontstekingsprobleem. De ontsteking Na het verwijderen van het luchtrooster en de deksel op het vliegwiel kijken we tegen het vliegwiel aan en ontstaat het eerste probleem; hoe krijg ik het vliegwiel los? Ik zelf heb een aantal hulpstukken gemaakt om het vliegwiel te blokkeren tijdens het losdraaien van de centralemoer, maar je kunt ook de motor in de versnelling zetten of de ketting blokkeren door een dunne schroevendraaier tussen de schakels van de ketting voor het kettingtandwiel te plaatsen, maar let op de motorbeplating is van aluminium, en er breken makkelijk stukken van af. Probeer het echter niet met een schroevendraaier tussen de spoel in het vliegwiel. Na het blokkeren van het vliegwiel kan de centrale moer van het vliegwiel worden losgenomen, hiervoor is echter wel een vliegwieltrekker nodig, gebruik geen hamer en een
schroevendraaier want dan gaat er zeker iets kapot. Na demontage van het vliegwiel (let op de spie) en ook de bougie (het werkt makkelijker zonder kompressie), kijken we tegen de ontsteking/ lichtspoel en de contactpunten en condensator aan.

1. Bij de inspectie van de puntjes moeten we er opletten dat deze niet zijn ingebrand of dat het fibernokje is versleten, ingeval van twijfel moet je deze gewoon vervangen, probeer als je ze moet vervangen zoveel mogelijk puntjes te krijgen met de schroefaansluiting van de bedrading anders moet je de bedrading omsolderen (zie daarvoor punt 2). De schroefbedrading maak je los, dit zijn twee zwarte draden daarna schroef je de puntjes van de grondplaat, waarna eenvoudig nieuwe puntjes kunnen worden gemonteerd door deze weer op de onderplaat te schroeven en de draden te monteren. Het afstellen van de puntjes kan daarna op de volgende manier, monteer de spie in krukas en plaats het vliegwiel, let wel op de inkeping voor de spie in het vliegwiel, daarna kun je het vliegwiel verdraaien en zul je merken dat de puntjes gaan lichten op het moment dat nok in het vliegwiel tegen het fibertje van de contactpuntjes aan komt. De lichthoogte van de puntjes moet tussen de 0,3mm en 0,4mm liggen dit moet je controleren met een voelermaat. Indien dit niet het geval is kun je het bevestigingsboutje van de puntje op de onderplaat iets losdraaien en deze met een schroevendraaier in de inkeping iets verstellen, daarna het boutje weer goed vastdraaien. Als dit in orde is kunnen we na het smeren van het viltje op de onderplaat en het schoonmaken van de nok in het vliegwiel deze weer monteren (let er wel op dat de boutjes van de contactpuntjes en onderplaat goed vast zitten de spie op zijn plaats zit en het vliegwiel op de juiste manier is aangebracht) waarna we de centrale moer weer kunnen monteren, draai ook deze weer zeer goed vast, blokkeer hiervoor het vliegwiel of de ketting.
    2. Indien je geen puntjes kunt krijgen met schroefaansluiting en dat komt helaas erg veel voor, moeten je de aansluitingen omsolderen, wat veel meer werk is omdat door de slechte bereikbaarheid van de puntjes, je de buiten en de binnenrand van de koeling moet demonteren om de onderplaat te kunnen verwijderen.(let op schroefje achter binnenrand bij de cilinder). Merk het motorblok en de onderplaat doormiddel van een inkeping op het randje waar de bevestigingsschroefjes zitten voordat deze wordt gedemonteerd, zodat deze na montage weer op zijn oorspronkelijke terug komt, daarna kunnen de drie schroefjes worden losgemaakt en de onderplaat kompleet met bougie kabel worden los gemaakt. Demonteer ook de drie draden die in het kroonsteentje zitten deze zijn zwart / geel / wit of rood, let er wel op hoe deze draden zijn aangesloten. Leg de onderplaat op een werktafel en maak de puntjes los van de onderplaat, ook de twee zwarte draden moeten los worden gemaakt van de puntjes en los gesoldeerd worden van de condensator. De lange draad die loopt naar het kroonsteentje moet op de condensator worden gesoldeerd zo ook de nieuwe draad van de contactpuntjes. Hierna kunnen we het geheel weer monteren op het motorblok. Let er nu op dat er geen draden klemmen onder de onderplaat en dat deze niet tegen de krukastap aanlopen en dat het merkteken dat is aangebracht bij demontage weer overeen komt. Nu kunnen de puntjes worden afgesteld als boven omschreven, en moet je controleren of het ontstekingsmoment nog correct is afgesteld.

Dit moet zijn bij de volgende types

• MS 50 gegoten vliegwiel 3.5 mm voor bovenste dode punt (BDP)
    • VS 50 gegoten vliegwiel eerste model 2.5 mm voor BDP
    • VS 50/MV 50 geperst stalen vliegwiel 1.8 mm voor BDP
    Het bovenste dode punt (BDP) stellen we vast door de onderpen van een schuifmaat in de bougieopening te plaatsen, het vliegwiel links om te draaien tot de schuifmaat niet verder meer
    omhoog komt, we stellen nu de schuifmaat terug tot hij op de cilinderkop stuit, dat is het BDP.  Bij deze verkregen maat stellen wij nu de schuifmaat weer bij tot (afhankelijk van het type motor), 3.5mm / 2.5mm / 1.8 mm (dit tellen wij dus op bij de afstand van het BDP, b.v: BDP 20mm + 1.8 mm = 21.8 mm). Op dat moment moeten de contactpunten net gaan openen, is dat niet het geval dan kan als de puntjes zelf juist zijn afgesteld, de onderplaat van de ontsteking na het los draaien van de drie boutjes, zowel naar voren als naar achteren worden verschoven en wel zodanig dat op 21.8mm (zie voorbeeld) voor BDP (vliegwiel linksom draaien) de contactpuntjes juist gaan openen.

RSPP ©