Puchproblemen – silent blocks

Silentblocs

Puch is in de jaren 1950 een van de weinige bromfiets producenten geweest die silentblocks toepaste in het veergedeelte van een bromfiets. Met name de achterbrug is in mijn ogen niet de meest aangewezen plaats om deze te gebruiken, omdat er bij wat langer gebruik van de bromfiets erg veel ruimte ontstond in de achterbrug, wat het weggedrag niet bevorderde. Maar ook door vet en uitdroging van het gevulcaniseerde deel van deze silentblocks kwamen er klachten. Verder was het vaak een probleem om als inderdaad de gevulcaniseerde binnen bus los zat en deze vast was geroest aan de bevestigings as van de achterbrug om deze uit het frame te krijgen. Waaruit bestaat nu zo’n silentblock: het is een stalen buitenbus met daarin en binnenbus die doormiddel van gevulcaniseerd rubber is vast gezet. In het grote reparatiehandleiding geeft Puch aan dat deze blocks moeten worden vervangen, wanneer deze blocks week zijn
geworden en uitgezet.

Waar zitten deze blocs en hoeveel zijn er

Er zitten er twee grote in de achterbrug bij de scharnierlageras zoals dat wordt genoemd dus links en rechts van deze as. Er zitten twee kleine blocks in de kop van de
achterschokbreker, en twee in de onderbevestiging van deze schokbreker. Voor het verwijderen van de grote oude blocks uit de achterbrug heb je een persgereedsschap nodig om deze eruit te persen. Ben je niet in het bezit van zo’n gereedsschap, zoals
haast niemand, kun je de binnenbus uit het rubberdrukken wat vaak al kapot is, vervolgens zaag je met een ijzerzaag de buitenbus in zodat deze kan krimpen. Let er wel op dat je niet in de buitenbus van deze achterbrug gaat zagen, maar alleen in
de dunnen buitenbus van het silentblock. Vet vervolgens de buitenbus van de achterbrug in, en pers doormiddel van het persgereedsschap of een bankschroef een nieuwe bus in de achterbrug. Gebruik bij het inpersen wel een alluminium bescherm-plaatje anders druk je de binnenbus stuk en krijg je de lageras er niet meer in. Let er ook even op dat de nieuwe blocks met het konisch lopen deel naar binnen wordt geperst. Bij de kleine bussen van de achterschokbreker en de bevestiging van deze schokbreker in de achterbrug volgen we de zelfde procedure. Verwijder de binnen bus en het rubber, maar gebruik voor het uitpersen van de buitenbus een oude gebruikte
holle achteras die de juiste diameter heeft om de buiten bus er uit te tikken. Ondersteun bij bet uittikken wel de kop van de schokbreker en de achterbrug dan is het verwijderen geen enkel probleem.

RSPP ©