Puchproblemen – tweebak

Twee versnellingsbak

Soms schakelt zelf de tweebak niet goed. Zoals we inmiddels allemaal wel weten had het driebakblokje van onze Puch een ernstig schakelprobleem. Een op dit moment zeer dure hulpas zit vaak het goede schakelen in de weg. Schakelen is vaak niet het probleem, maar versnellingen vast houden en dan vooral in de tweede versnelling is het euvel. Aardig is het om te weten dat het vaak de voetgeschakelde blokjes zijn die dat probleem hebben terwijl de handgeschakelde exemplaren veel beter zijn. Mogelijk komt dat door het feit dat de voetschakeling veel directer is dan de hand-schakeling, waarbij de overbrenging naar de bak door de kabels wat trager verloopt. Inmiddels heb ik er wel weer een oplossing voor gevonden, maar hoe duurzaam deze oplossing is weet ik niet, de praktijk zal dat moeten uitwijzen. Maar 100% goed is natuurlijk altijd het monteren van een nieuwe hulpas en de ingrijpende tandwielen, dan is alles weer nieuw. Maar ook de tweebak kent zo zijn problemen met schakelen en het uit de versnelling schieten.

De oorzaak bij deze tweebakjes ligt vaak aan het onjuist demonteren en monteren van het blokje na reparatie en revisie, wanneer we tenminste slecht afgestelde versnellingskabels kunnen uitsluiten. Bij de handgeschakelde tweebakjes kan de oorzaak zitten in een onjuist gemonteerde schakelas, waarbij de inwendige schakelvork niet onder een hoek van 90 graden op de schakelas is gemonteerd. Dan zul je de tweede versnelling slecht of helemaal niet kunnen bereiken, maar ook het ontbreken van de borging op de as van de schakelvork of het monteren van deze borging op de verkeerde plaats is een oorzaak van storingen. Op deze as met schakelvork behoren twee stootringen te zitten, één onder en een boven de inwendige schakelvork, terwijl de borging door middel van twee borgveertjes in de inkepingen van deze as de boel op zijn plaats moet houden. Monteer je er maar één en alleen bovenaan dan krijg je erg veel speling op de schakelas, en dan ook weer een slecht invallende tweede versnelling.

Inwendig laat men ook vaak de vulringen weg van de hulpassen, waardoor deze veel speling krijgen. Door deze speling zal ook de lagering en de tandwielen snel slijten met als gevolg nog meer speling. Omdat de versnelling tandwielen door middel van vier nokjes in elkaar grijpen, laat het zich raden dat ook deze nokken zullen slijten. Want half ingrijpen betekent veel druk op een kleiner oppervlakte. Let er bij montage en demontage altijd op dat alle vulringen en lager-rollers in de zelfde lagerring en op de zelfde plek terugkomen. Controleer voor demontage altijd de speling door aan het kettingtandwiel en aan het aandrijftandwiel te trekken. De speling grens ligt tussen de 0.05 en de 0.30 mm, bij grotere spelingen is het altijd mogelijk om dikkere vulringen te gebruiken, zodat een en ander weer binnen de aangegeven grenzen komt te liggen.

RSPP ©