Puchproblemen

Hogedrukkop

Wat is nu zo’n hogedrukkop waarmee onze puchjes zoveel harder moeten kunnen rijden. Er gaan veel verhalen over deze koppen en over de prestaties van zo’n kopje, maar alleen zo’n kop geeft je in ieder geval niet een wereldsnelheid. Puchjes van verschillende types hadden vooral in het buitenland een groter vermogen en dit kwam voor een deel voort uit een hogere compressie maar vooral van grotere cilinders en carburateurs.
Omdat in Nederland het vermogen moest worden beperkt rijden we hier met de meest tamme versie van de cilinderkoppen. Deze koppen hebben een grote verbrandingskamers zodat de compressie 1:6.5 is. De hogedrukkop met de hoogste compressie, dus met de kleinst verbrandingskamer, heeft een compressie van 1: 11.5.
Voor onze modellen Puchjes bestaan de volgende koppen met onderdeelnummer:

• Nr 350.310.2018 = 32.5mm compressie 1:11.5
  • Nr 350.110.2018  = 32.5mm compressie 1:10.5
  • Nr 350.210.2018 = 34mm compressie 1: 8.5
  • Nr 52.1.1001.1.       = 37mm compressie 1: 6.5
  • Nr 050.10.1001    = 37mm compressie 1: 6.5 kleplichter

Het verschil tussen kop 1 en kop 2 op de lijst is dat kop 1 0.5mm is afgedraaid, zodat er nog een hogere compressie ontstaat.
Het monteren van zo’n kop is alleen maar verstandig als het blokje in een goede staat is en moeten de lagers en de oliekeerringen van de krukas goed zijn, anders krijg je brokken.

RSPP ©