Puchprojecten

VS50D – VS50L – MS50V – MV50

Op verzoek wat aandachtspunten die je kunt gebruiken bij de informatie naar en de aankoop van Puch’s van het type VS50, MS50V en MV50.
Probeer er bij telefonische informatie eerst achter te komen wat voor type Puch in de aanbieding is, want er wordt veel materiaal aangeboden dat samengesteld is uit verschillende types en dus niet origineel.

Model VS50D en VS50

  1. Op model VS50D en L moet het volgende aanwezig zijn:
    kastjes, achterframeplaat, kikkerkoplamp, banaanspatbord, spijltjesstuur of plaatstuur, zadel of buddy, potje- of de sigaaruitlaat, achteruittraprem en tilbeugel. Let op tot ongeveer 1960 hadden de types VS50D of L ook kleine koplampjes en de rest zoals boven.
  2. Alleen de eerste types met kikkerlamp hadden lichtjes naast de koplamp en een schakelaar op het koplamphuis. Na ongeveer 1963 werden deze lampjes vervangen door aluminium dopjes, waarna in ongeveer 1965 deze dopjes ook waren verdwenen.
    Vraag bij telefonische informatie vooral naar de volgende zaken en let wel op “losse onderdelen zijn soms erg duur”.

Frame

  1. Hoe is het frame?
    Roestschade, krom, gebroken bij motorophanging, achterstukje en binnen-scherm en is het verder ook kompleet?
  2. Hoe is het chroom van de wielen?
    Bussen, voorvork en achterveer, stuur, achterrekje, tank en deksel en til-beugel.
  3. Zijn de volgende delen aanwezig en in redelijke staat?
    Kastjes, achterframeplaat, standaard, potje of lange sigaaruitlaat, zadel of buddy, voorspatbord (banaan), neusje voorspatbord, achterstukje, binnen-scherm, achterkant-kettingkast, stuur met spijltjes, bedieningshandels, tanktransvers, reflector koplamp, achterbrug, crank’s.

Motor

  1. Is deze kompleet?
    Cilinder, carburateur, luchtfilter en rubber, vliegwiel e.d., turbo koelkappen en motorplaten, roosterplaat, carterdelen.
  2. Vraag ook of de motor los staat. Indien de motor kan lopen schakelt hij ook in alle versnellingen, hier vooral opletten bij drieversnellingstypes waarvan de hulpas vaak is versleten.
    Is het motor- en framenummer gelijk en is het typeplaatje aanwezig? Vraag bij je club eventueel het nummer op en controleer dit.

MS50V en MV50

Deze types hadden weer de kleine koplampjes zonder kastjes en banaanspatbord met voet- of handversnelling, waarbij de versnellingspook aan de linkerkant van het blok zat. Tevens een voetrempedaal of bij het eerste type een achteruittraprem.

Frame

  1. Dit model heeft dus geen: kastjes, banaanspatbord, frameplaten achter, spijltjesstuur, tilbeugel en kikkerlamp.
  2. Roest en andere bijzonderheden zoals de VS (VS50D en L, motor -punt 1).
    Chroom en andere bijzonderheden zoals de VS (VS50D en L, frame – punt 2).
    Aanwezige delen als VS-type (echter zonder onder MV50V/MV50 – punt 1 genoemde delen).

Motor

  1. Heeft een iets ander carter en hand- en voetversnelling.
  2. Kompleet. Verder zoals de VS (VS50V en L, motor – punt 1). Let echter op de originele uitlaat en versnellingspookjes. Let ook hierbij weer op het driever-snellingsmodel en let op VS50V en L, motor – punt 2.

Overzicht van puchonderdelen die slecht zijn te krijgen en hierdoor duur

Zadel, potje- en sigaaruitlaat, banaanspatbord, kastjes, achterframeplaat, achter-stukje, wielen, achterrekjes, stuur met spijltje, chroombussen voorvork en achter-veer, versnellingspook MV50, motorplaten aluminium, standaard reflectorkoplamp, origineel achterlicht, hulpas drieversnellingen.
Ik hoop dat dit overzicht bruikbaar is, maar heb je nog vragen of opmerkingen dan hoor ik dat graag per email: info@rspp.nl

RSPP ©